Ebedi Takvim






İzmir kayıkları karada çürüyor iddiası

1 Aralık 2009 Salı

İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından 2005 yılında hayata geçirilen İzmir Kayıkları Projesi çerçevesinde yapılan 13 İzmir Kayığından 5'inin karada çürümeye terk edildiği, denizde bulunan 7 tanesinin durumunun da iyi olmadığı iddia edildi. Gemi Mühendisleri Odası İzmir Şube Başkanı Emrah Erginer, yaptığı açıklamada, 2005 yılında 360 Derece Tarih Araştırmaları Derneğinden Osman Erkut'un önderliğinde İzmir Kayıkları Projesi'nin İzmir Büyükşehir Belediyesine sunulduğunu, oda olarak projede yer aldıklarını ve İzmir Kayığı'nın gövde tasarımını gerçekleştirdiklerini söyledi.


İzmir Kayığı 1880 yılından kalma orijinal formu bozulmadan gerçekleştirildiğini ve 13 İzmir Kayığı'nın inşa edildiğini anlatan Erginer, bu kayıklardan bir tanesinin de küçük EXPO çerçevesinde Tayland'da açılan ''Türk Bahçesi''nde sergilenmek üzere Tayland'a hediye edildiğini kaydetti.
İzmir'de bulunan ve İzmir Büyükşehir Belediyesi şirketleriyle ilçe belediyeleri tarafından yaptırılan 12 kayığın durumunun iyi öne süren Erginer, şunları söyledi: ''İzmir Kayıkları Projesi'nin son durumu bizleri çok üzüyor. Bu kayıkların bir kısmı karada çürümeye terk edilmiş durumda. Her yıl bu kayıkların unutulmaması için İzmir Kayıkları Yarışması düzenliyoruz. Bu yıl üçüncüsünü düzenlediğimiz yarışlara meslek odaları, üniversiteler, sivil toplum örgütlerinden katılımcılar oldu. Ama İzmir kayıklarından sadece 7'si yüzebiliyor, 5 tanesi karada.
Akıbetleri ne olacak belli değil, diğerlerinin yanında öyle bekliyorlar. Biz belediyeden büyük özveriyle başlattığı projeyi devam ettirmesini, bu kayıkların yaşaması adına tamamının bakım ve onarımının yapılmasını istiyoruz. Bu kayıkları İzmir halkının kullanması hedeflenmişti, unutulmuş olan kayıkların tamamının yüzmesini istiyoruz.''
TARİHTE BİLE UNUTULMUŞ
Gemi Mühendisleri Odası İzmir Şubesi'nin gelecek yıl 20. kuruluş yıl dönümünün kutlanacağını ve bu kutlama programında yapılacak yarışlarda kayıkların tamamını denizde görmek istediklerini belirten Erginer, şöyle devam etti: ''Maalesef ülkemizde yaşanan sıkıntıların başında projelerin yaşatılamaması geliyor.
Proje hazırlıyorsunuz, gerçekleştiriyorsunuz, özveriyle çalışıyor, emek veriyor ama proje sürdürülemiyor ve unutuluyor. Projenin tadına varılıyor ve sonra da unutmaya başlıyoruz. İzmir Kayığı zaten tarihte unutulmuş bir kayıktı. 1880 yılında 1930-40'lı yıllara kadar yaşamış, ama biz İzmir Kayığı'yla ilgili yazılı belgeler arasında bir belgeye ulaşamadık. Fransız ve Amerikalıların çizdiği eskizlerden orijinal formu yakaladık.
Unutulmuş olan İzmir Kayığı 2005 yılında yeniden doğmuştu, bu kayıkları yine niçin unutalım? 12 kayık yaptırılmış, 12 kayığın yüzmesi, bağlama iskeleleri, rıhtımının ayarlanması gerekiyor. Özellikle Dokuz Eylül Üniversitesi Deniz İşletmeciliği Yüksek Okulu Güverte ve Makine Bölümü öğrencilerinin, kayıkların yaşatılmasında büyük emeği var. Belediye antrenörü Erdem Kaçka'nın büyük emeği var; meslek örgütleri üyelerine gruplar halinde ücretsiz kurslar veriyor.''
SAHİPLİK SORUNU OLABİLİR
Emrah Erginer, yüzmekte olman kayıkların durumunun da iç açıcı olmadığını, sahiplik durumuyla ilgili sorunlar olabileceğini düşündüklerini ifade etti. Kayıkların bir kısmının belediye şirketleri, bazılarının da ilçe belediyeleri tarafından yaptırıldığını belirten Erginer, bu kayıkların, belediyenin deniz ulaşımını düzenleyen İzdeniz şirketi çatısı altında toplanması ve belediye şirketinin bu kayıkları sahiplenmesi gerektiğini kaydetti. Erginer, ''kayıklar yapılırken ihale süreçleri oldu. Yapılan tekneler belediye şirketleri, ilçe belediyeleri tarafından satın alındı. Şimdi bu durumdalar.
Teknelerin içinde bulundukları durumlar kalbimizi parçalıyor'' şeklinde konuştu. 360 Derece Tarih Araştırmaları Derneğinin bir başka projesi olan İstanbul Kancabaşı Alamana Tekneleri Projesi'nin İzmir Kayıkları Projesi'yle bağlantısı da olduğunu belirten Erginer, şöyle devam etti:
YARIŞTIRACAĞIZ
''İstanbul Kancabaşı'nın projelendirmesinde yine biz çalıştık. Bunlar da İstanbul'un unutulmuş kayıklarıydı. Birkaç tane Koç Müzesi'nde, ayrıca birtakım koleksiyonlarda vardı. Biz de İstanbul Kancabaşları ile İzmir Kayığı'nı yarıştırmayı hedeflemiştik.
İstanbul Kancabaşı Urla'da tasarladık, ancak denize indirilemedi, karada baş bodoslaması yarılmış bir durumda duruyor. Bu da kalbimizi parçalıyor. Biz denizci insanlarız, emeğimizi profesyonelce veriyoruz, ekmeğimizi örgütümüzdeki insanlar gibi denizden kazanıyoruz. Bu yarım projeler sevgilinin bir şekilde terk edilmesi gibi geliyor bize.
5 İzmir kayığı'nın atıl terk edilmiş olması bizi çok üzüyor.'' Emrah Erginer, kendilerinden bir yardım istenmesi durumunda her türlü desteği vermeye hazır olduklarını sözlerine ekledi. Bu arada İzmir Büyükşehir Belediyesi, konuyla ilgili görüş belirtmedi.

0 yorum:

Yorum Gönder

 
 
 
Slayt (İZMİR RESİMLERİ)

İzmir haritası


taksi durakları

İZMİR TAKSİ DURAKLARI A B C Ç E
F G H I J
TELEFON NUMARALARIK L M N O
Aranan semtin ilk baş harfini işaretleÖ P R S Ş
BUL tıklatınT U Ü V Y
Z
İZMİR Alan kodu 232